Efter många år på chefspositioner inom detaljhandeln i södra Sverige flyttade hon tillbaka till Boden och öppnade sin första egna affärsrörelse, livsstilsbutiken Selmas style for you. ”Jag tänkte att nu vill jag inte bara ha en dröm utan också leva min dröm” säger Selma Nilsson.

Hösten 2018 slog hon upp dörrarna till butiken i Bodenbos lokaler på Drottninggatan 6 i centrala Boden. Intresset av driva eget hade alltid funnits där. Att få göra det där lilla extra och att helt själv få bestämma över produktval och vilken känsla som ska förmedlas i butiken.

– Mina kunder vill ha en upplevelse när de kommer hit, slår Selma fast. De är ofta ute efter att köpa någonting annorlunda, någonting genomtänkt. Kanske ett klädesplagg som inte går att få tag på någon annanstans. En designprodukt med kvalitet som är tidlös och klassisk.

Uppstarten var en succé och i drygt ett år gick affärerna som på räls. Sedan kom pandemin. Och när samhället väl öppnade upp efter alla restriktioner, så kom kriget i Ukraina med efterföljande inflation och räntehöjningar. Selma suckar lätt, men brister sedan ut i ett av sina många och varma leenden:

– Det var kanske tur att man inte visste något om vare sig pandemi eller inflation och ränteoro. Annars skulle man väl aldrig ha vågat starta. Men nu tänker jag snarare att om jag klarat av en pandemi så fixar jag vad som helst.

På frågan om vad det är som är utmärkande för henne och hennes kunderbjudande så säger Selma att hon hela tiden tänker på helheten, att hon vill kunna erbjuda ett helhetskoncept. Passion och inspiration är ledord för Selma Nilsson som utbrister:

– Jag älskar mitt jobb! Jag vill verkligen att det jag säljer ska passa varje enskild kunds behov och skapa verkligt upplevt värde för den personen. Det skapar förtroende och långa relationer. Som med mina fredagskunder, som jag kallar dem. De som kommer förbi på fredagarna efter jobbet som ett självklart stopp mellan arbete och hemmet för att känna in stämningen och varva ner inför helgen.

Selmas passion och kreativitet märks tydligt i Bodens årliga julskyltningstävling. Hon har vunnit varje år sedan butiken öppnade. Och till skillnad från traditionell julskyltning där många handlare exponerar sina produkter inför julhandeln, så visar Selma istället upp all sin kunskap och skicklighet i att skapa magisk julkänsla.

– Vi lägger ner mycket tid på det här jag och mitt team. Jag köper in ny rekvisita varje år och egentligen är det väldigt lite som kommer från min egna butik. Istället är det julkänslan jag vill åt och att skapa en verklig upplevelse. Ifjol var det till och med några som stod utanför och väntade på att vi skulle ta bort insynspappret så de först av alla kunde få se vad vi gjort. Det var verkligen jättekul och en härlig känsla, skrattar Selma Nilsson.

Och för en butik som egentligen inte säljer produkter, utan passion och genomtänkta upplevelser utöver det vanliga, är det svårt att tänka sig ett bättre betyg.