Varje år sponsrar Bodenbo verksamheter, organisationer och föreningar som på olika sätt gör gott för Boden. Sponsringsinsatserna är en del i vårt uppdrag att stötta en meningsfull fritid för våra hyresgäster, bidra till att stärka Boden som en attraktiv stad och för att stärka varumärket Bodenbo. I år fick vi in rekordmånga ansökningar och det blev 15 beviljade sponsringssamarbeten. Vi vill lyfta dessa verksamheters arbete och betydelse genom artikelserien som går under namnet ”Bodenbo stöttar”, först ut är Boden hockey.
Att hålla ihop och driva en idrottsförening med drygt 400 aktiva utövare är ett jättejobb. Dessutom är det inte på något sätt gratis. Boden Hockeys marknadsansvarige, Mats Wikman, slår fast att föreningens möjlighet att bedriva en omfattande ungdomsverksamhet hela vägen upp till division 1 bygger på två avgörande faktorer.
– Våra grymma företagspartners är givetvis avgörande. Utan deras ekonomiska stöd skulle vi inte kunna driva föreningen, så enkelt är det. De är otroligt viktiga! Det är inte bara vårt A- lag i hockeyettan som kostar utan även ungdomslagen har långa resor till matcherna. De åker med samma buss och chaufför som A-laget vilket medför samma kostnad.
Den andra avgörande faktorn menar Mats Wikman är allt det ideella arbete som klubbens eldsjälar lägger ned.
– Alla engagerade ledare, funktionärer och andra som lägger ner otroligt mycket oavlönat arbete i föreningen är grunden i vår verksamhet. De blir tyvärr allt färre och jag tycker att de får för lite uppskattning för det fantastiska arbete de utför. Som jag ser det är de hjältar. Utan dem hade Boden Hockey inte kunna fortsätta.
Integrationsprojekt med hockeyförbundet
Mats Wikman menar att nu, när Boden växer i och med Stegras etablering, är det viktigt att Boden Hockey fortsätter vara en förebild och aktör i lokalsamhället. Boden är en av sju kommuner i Sverige som tillsammans med hockeyförbundet kör ett integrationsprojekt.
– Det flyttar in människor från hela världen till Boden nu som vi ska vara beredda att möta upp. Vi samarbetar med Bodens kommun och delar ut hockeybiljetter så nyanlända ska få uppleva hockey. Vi är ute och informerar på skolorna, på friluftsdagar och idrottslektioner. Redan nu har vi några ungdomar från Afghanistan som fått låna utrustning av oss och varit deltagare på vår hockeyskola.
Att Boden Hockey har en så bred barn- och ungdomsverksamhet och så stort eget spelarmaterial i A-laget är något som gör Mats Wikman stolt.
– 12 av 26 spelare i Boden Hockeys A-lag under senaste säsongen är våra egna produkter och fem kommer från Luleå och Kalix. Det visar att det är en framgångsfaktor att ta hand om de talanger som finns i Boden och närområdet och ge dem möjlighet att utvecklas. Ser yngre spelare att man får chansen i sin egen klubb så genererar det också fler spelare som fortsätter att spela.

Mats Wikman, marknadsansvarig Boden Hockey.