Funderar du på elbil? Då ska du läsa det här. Bodenbo investerar årligen i ny laddinfrastruktur i sina bostadsområden. Under 2024 installerades 10 nya laddplatser vid nybygget på Brogatan 38. Och det kommer mer, lovar Anders Bergdahl, Bodenbos projektledare för energiinvesteringar.
– Vår ambition är att få till laddplatser på en eller två nya områden per år. Slutmålet är att alla Bodenbos hyresgäster ska ha mindre än 200 meter till närmaste laddplats från sin lägenhet. Det är fortfarande begränsad efterfrågan på fordonsladdning, men jag tror det kommer gå fort när det väl tar fart.
Idag har Bodenbo installerat laddplatser på Sveavägen 3, Drottning-gatan 43, Sergeantsgatan 2 och, som sagt, Brogatan 38. De planerade områden är runt Kyrkogårdsgatan 4 samt bredvid ICA på Mandelvägen i Sävast.
– När vi fått till stånd laddplatserna på Kyrkogårdsgatan och Mandelvägen så har vi driftsatt ungefär häften av den totala planerade laddinfra-strukturen, säger Anders Bergdahl.
Laddplatserna som Bodenbo installerar är trefasladdare på 11 kW med lastbalansering. Lastbalans-eringen gör att laddningen kan gå långsammare när det är efterfrågas stor effekt till hushållen, som vid middagstid. Men senare på kvällen och under natten så tilldelas laddarna full effekt. Laddplatserna är också publika, vilket innebär att vem som helst – inte bara hyresgästerna i bostadsområdet – kan nyttja laddarna om de är lediga.
– Laddarna är öppna för alla och billigast blir det om man laddar hem appen InCharge. Priset för laddning är helt klart konkurrenskraftigt. Vi tar 2,50 kr för varje kWh och 2,50 kr per timme. Att vi har en timdebitering är för att man inte ska använda laddarna som gratis parkeringsplatser, säger Anders Bergdahl.
Elbilen dyrare, men blir ändå billigare
Det finns många myter och missuppfattningar om elbilar. Något som inte är en myt är att de är betydligt dyrare än en fossilbil av samma storlek och utrustning. Men hur ser kostnaden egentligen ut, sett på lite sikt? För en bil äger man ofta över många år. Välkommen hem har tagit två befintliga begagnade bilar av 2018 års modell från Blocket och jämfört totalkostnad över 10 år.
Golf 1.0 TSI vs e-Golf 35,8 kWh
Elbil (e-Golf):
- Inköpspris: 179 800 SEK
- Körsträcka/år: 1 500 mil
- Årlig elkostnad: 1,59 kWh/mil x 2,5 kr/kWh x 1500 mil = 5 962,5 SEK
- Årlig skatt: 360 SEK
- Årlig parkeringsbesparing: 159 kr/månad x 12 = 1 908 SEK
- Årlig servicekostnad: Cirka 2 000 SEK1
- Total årlig kostnad: 5 962,5 + 360 -1 908 + 2 000 = 6 414,5 SEK
- Total kostnad över 10 år: 179 800 + (6 414,5 x 10) = 243 945 SEK
Bensinbil (Golf TSI):
- Inköpspris: 144 000 SEK
- Körsträcka/år: 1 500 mil
- Årlig bensinkostnad: 4,8 l/100 km x17 kr/l x 15 000 km/100 = 12 240 SEK
- Årlig skatt: 360 SEK
- Årlig servicekostnad: Cirka 3 000 SEK
- Total årlig kostnad: 12 240 + 360 + 3 000 = 15 600 SEK
- Total kostnad över 10 år: 144 000 + (15 600 x 10) = 300 000 SEK
Total ägandekostnad över 10 år:
- e-Golf: 243 945 SEK
- Golf TSI: 300 000 SEK
Det är lätt att se att det är drivmedelskostnaden som ligger fossilbilen i fatet (trots det för tillfället låga bensinpriset). När drivmedelspriserna går upp, vilket är förväntat, samt om man kör mer än 1500 mil per år så blir skillnaden i totalkostnad ännu större.