Rättvis hyra

Uppdatering om projektet

Inventeringen av lägenheterna är i gång! Vi går efter fastigheternas alfabetisk ordning.

Den 2 juni 2023 har följande fastigheter inventerats:
Akacian (Brogatan 47)
Apeln (Garnisonsgatan 53, 55, 57)
Asken (Lundagårdsgatan 6, 8, 10, 12, Parkgatan 1, 3)
Blåsippan (Björknäsvägen 10, 12, Brogatan 22,24, Garvaregatan 9,11)
Boden 48:5 (Egils gränd 1, 3)
Boden 55:9 (Jakobsgatan 15)
Boden 56:12 (Mjölners gränd 5, 7, Snorres gränd 5, 6)
Boden 56:50 (Brogatan 44)

Fastigheterna som ska inventeras före semestern är:

Boden 57:13 (Jakobsgatan 17–37)
Boden 57:14 (Jakobsgatan 25)
Boken 12 (Ringvägen 5, Sadelmakaregatan 1 och Drottninggatan 12).

I juli har vi semester och inga inventeringar kommer ske under vecka 27 – 31.

Inventering i augusti
Hyresgäster som bor i lägenheter som ska inventeras i augusti kommer få brev före vår semester. Det kan vara svårt att nå oss under juli månad men min (Viktorias) mejl kommer att kontrolleras då och då under semestern.

Har du inte haft besök av oss?

Bor du på någon av de inventerade adresser men inte haft besök av oss kan det bero på att vi inventerade din lägenhet före du flyttade in eller att vi ska inventera din lägenhet i samband med din avflyttningsbesiktning. På Brogatan 44 har det räckt att göra stickprov i några lägenheter eftersom huset är så pass nybyggt.

Informationsbrev och sms-påminnelse

Inför inventeringen skickar vi ut ett brev till hyresgästerna i fastigheten vi ska inventera. Detta utskick görs 4 veckor före det är dags. Veckan före skickar vi ett ”påminnelse-sms” om vilken dag vi påbörjar inventeringen.

Kontrollera så dina kontaktuppgifter stämmer på mina sidor.

Inventeringen

Vi är oftast två personer som inventerar lägenheterna. En kontrollerar så underhållet stämmer överens med vårt fastighetssystems information om lägenheterna. Den andra av oss ”prickar av” listan med parametrar som vi tagit fram tillsammans med Hyresgästföreningen. Exempel på parametrar är vilket typ av badrumsskåp som finns i lägenheten, vilka golv det är rummen samt att vi mäter rummens ytor.

Inventeringen tar ca 5 minuter men vi har självklart tid att prata en stund med er hyresgäster som är hemma om ni har några frågor eller vill komma med synpunkter. Vi har haft många trevliga möten med er hyresgäster och vi hoppas fortsätta ha det framöver.

Vi kan inte efter inventeringen säga vad din nya hyra kommer bli. I dagsläget har vi endast tagit fram parametrar vi ska kontrollera, efter inventeringen ska parametrarna poängsättas tillsammans med Hyresgästföreningen.

Felanmäl

Vi vill påminna er om är att vi inte kan åtgärda fel i era lägenheter, så som tapetsläpp, lådor i kök som är trasiga eller droppande kranar, har ni saker som måste ses över eller åtgärdas i er lägenhet gör ni en felanmälan. Lättast gör ni felanmälan via vår hemsida på mina sidor. Man kan också ringa kundtjänst mellan 10–14 (lunchstängt mellan 11–12).

Vill även passa på att tacka er som tagit er tid och svarat på kundenkäten angående Rättvis hyra!

Viktoria Danell
Projektledare

__________________

Rättvis hyra

Rättvis hyra eller Systematisk hyressättning är en hyressättningsmodell där varje lägenhet bedöms och poängsätts utifrån bland annat hyresgästernas värderingar. Det är hyresgästernas värderingar av modernitet, standard, läge och förvaltningskvalitet som ska avspegla sig i hyressättningen och påverka hyran i varje enskild lägenhet.

Systematisk hyressättning är inget nytt. Idag omfattas mer än 50 % av lägenheterna i de allmännyttiga bostadsföretagen av någon form av systematisk hyressättning. Det har funnits i över 30 år i olika tappningar och kallats många olika namn, exempelvis: Rättvis hyra, Rätt hyra, Schysst hyra, Poänghyra, Tillämpad bruksvärdeshyra eller Hyresöversyn.

Vi kommer för enkelhetens skull att kalla det Rättvis hyra.

Nuvarande hyressättningsmodell

I den nuvarande hyressättningsmodellen har en fastighets byggnadsår stor betydelse för hyresnivån. Det här har medfört att två identiska fastigheter med samma standard, har olika hyresnivåer beroende på när husen är byggda. Det kan också vara så att två lika stora lägenheter med olika standard, har samma hyra. Orimliga skillnader i hyror har aldrig jämnats ut eftersom hyreshöjningarna har varit densamma över hela fastighetsbeståndet.

Vad är målsättningen?

Målsättningen med Rättvis hyra är precis som det låter, att få till en rättvisare hyressättning. Målet är också att du som hyresgäst ska förstå hur din hyra är uppbyggd. Det blir naturligt när alla har samma villkor för vad som styr hyran. Hyrorna ska vara lika i hyreslägenheter med samma bruksvärde. Bruksvärde betyder det praktiska värdet lägenheten har ur hyresgästens synvinkel.

Den nya hyressättningsmodellen är alltså inte ett sätt att höja hyran, utan ett sätt att omfördela hyrorna så att du som hyresgäst betalar rätt hyra för din lägenhet.

Hur fungerar Rättvis hyra?

Modellen Rättvis hyra går ut på att varje lägenhet bedöms och poängsätts utifrån ett antal parametrar som storlek, planlösning, allmänna läge, läge i huset, ljudisolering, hiss, närhet till kommunikationer och så vidare. Hyresgästerna är oftast med och värderar parametrarna i processen. Poängsättningen fastställs sedan i förhandlingar mellan bostadsföretaget och Hyresgästföreningen.

Tre faktorer styr hyressättningen:

"Grafik med ett cirkeldiagram som visar vad som styr hyran. 70% lägenhetstyp, 25% fastighetens standard, 5% lägenhetens standard."

Procentuell fördelning av vad som styr den nya hyran.

Lägenhetstyp står för 70% av hyran

Storleken på lägenheten, dvs. hur många kvadratmeter den är på och hur många rum den har, har störst betydelse vid bedömning av hyran. Dessa poäng är samma över hela landet.

Faktorer:

  • Antal rum
  • Lägenhetens storlek

Fastighetens standard står för 25% av hyran

Här bedöms den tekniska kvaliteten för fastigheten, dvs. utemiljö, tvättmöjligheter, sophantering. Typen av hus är också en avgörande faktor.

Exempel på faktorer:

  • Närhet till centrum, livsmedelsbutik etc.
  • Cykel- och barnvagnsrum
  • Hiss
  • Bokningssätt av tvättstuga
  • Byggnadsår
  • Byggnadstyp
  • Status på fönster
  • Ventilationens effektivitet

Lägenhetens standard står för 5% av hyran

Med standard i lägenheten menas exempelvis badrummet och kökets standard, ytskikt, tillgång till balkong och uteplats etc.

Exempel på faktorer:

  • Balkong
  • Förråd
  • Typ av golv
  • Kakel
  • Diskmaskin
  • Tvättmaskin
  • Säkerhetsdörr
  • Fläkt/kåpa över spis
  • Mjukstängande luckor i kök

 

Vem står bakom Rättvis hyra?

Hyresgästföreningen, Sveriges allmännytta och Fastighetsägarna har tillsammans tagit fram en handledning hur man ska arbeta med hyressättningsmodellen.

 

Vad händer nu?

Arbetet med att systematisera hyressättningen tar flera år men följer en fastslagen plan.

Enkät

Vi börjar med att skicka ut en enkät i början på 2023 till alla hyresgäster så att vi kan fastställa era värderingar av modernitet, standard, läge, förvaltningskvalitet med mera som ligger till grund för poängsystemet. Tack för att ni svarar på den!

Inventering

Vi måste inventera och i princip besikta varje fastighet och lägenhet, något som beräknas ta ett år.

Vi kommer att skicka ut meddelande när det är dags för inventeringen i ditt hus. Du får då meddela oss om tiden inte passar eller om det finns husdjur i din lägenhet.

Under inventeringen går vi genom en checklista som vi tagit fram tillsammans med Hyresgästföreningen. t.ex. finns det diskmaskin, vad är det för golv i rummen, är det plastmatta eller kakel i badrum. Inventeringen tar ca 20–30 minuter.

Lägenhetsdeklaration

När inventeringen är klar skickas en lägenhetsdeklaration ut till dig som hyresgäst för att du ska kunna gå igenom och se så att allt stämmer i din lägenhet. När vi fått in alla godkännanden och gjort de eventuella justeringar som behövdes kan vi påbörja hyresförhandling.

Hyresförhandling

Poängsättningen fastställs i förhandlingar mellan Bodenbo och Hyresgästföreningen.

Införande

Innan den systematiska hyressättningen är klar går det inte att säga om målhyran för din lägenhet kommer vara högre, lägre eller ligga kvar på samma nivå som före projektet. Skulle vi i förhandlingen med HGF komma fram till att din hyra ska ändras kommer den infasningen ske succesivt under ett antal år tills dess att målhyran är uppnådd.

Sedan har vi en Rättvis hyra!

 

Kortfakta

Vad är Rättvis hyra?

Ett hyressättningsprojekt för att få till en rättvisare hyressättning i hela fastighetsbeståndet.

Vem genomför projektet?

Bodenbo genomför det i samarbete med Hyresgästföreningen.

När ska det genomföras?

Planerad tidsperiod är från 2022 – 2030. 2030 beräknas alla nya hyror vara införda.

Kontakt

Viktoria Danell
Projektledare Hyresförhandlare Bodenbo
viktoria.danell@bodenbo.se
070-231 21 74

Kontaktperson för Hyresgästföreningen
Elin Bergvall
Förhandlare
elin.bergvall@hyresgastforeningen.se
010-45 91 806

 

Read this in english here: