Bodenbo stuvar om i organisationen, med förändrade arbetssätt, för att tydliggöra ansvar internt och förbättra servicen till hyresgästerna.

Största förändringen är att fastighetsdriften delas upp i tre områdesteam med fokus på hyresgästerna samt ett teknikteam, som tar hand om själva fastigheten. Det är den förändring som hyresgästerna kanske kommer att märka av allra mest.

De tre områdesteamen, med en bovärd och en fastighetsskötare i varje team, kommer helt att fokusera på att ta hand om hyresgästerna och deras behov av hjälp och service. Till exempel att fixa till det som har gått sönder, att hålla rent och snyggt i utemiljöer och allmänna utrymmen samt ordna med slut- och inflyttningsbesiktningar. Teknikteamet kommer ha till uppgift att sköta om driften av själva fastigheten med tillhörande system som till exempel el, ventilation och värme.

För att hantera, administrera och sälja nuvarande och framtida hyresverksamhet i olika stödfunktioner för daglig drift, bildas organisationsenheten Marknad & Stöd. Nyproduktion, renovering och övergripande tekniskt systemansvar ligger som tidigare på enheten fastighetsutveckling.

– Man får inte glömma bort att för ett bostadsbolag är en oerhört viktig del inte husen i sig, utan de som bor i husen. Under Marknad & Stöd kommer en stor del handla om social hållbarhet, att få hyresgästerna att engagera sig i sitt boende, att tycka till och umgås tillsammans. Där kan vi göra mycket mer än idag och där har Marknad & Stöd en viktig roll att fylla, säger Bodenbos vd, Johan Johansson.